Empathie

“Een blik. En alles werd gezegd – zonder dat zelfs maar een woord zou zijn gevallen. Ze begrepen elkaar. Alles ging vanzelf. Automatisch. Intuïtief. Zowel in het voordeel van de klant als voor de organisatie.

Natuurlijk zouden er nog steeds controversiële discussies zijn. Met de klant, met collega’s. Over paden en doelen, over benaderingen en maatregelen. Dat is ook een goede zaak: het gaat tenslotte om het vinden van de beste oplossing. De basis voor een eerlijke uitwisseling van informatie is gelegd: Met begrip en vertrouwen. Een blik is meestal voldoende en zijn er geen woorden nodig.”

De basis van een gemeenschappelijk vertrouwen is de bereidheid van de consultant om zich in te leven in elke persoonlijkheid die bij het project is betrokken. Om zich volledig in te beelden en te voelen – Gevoelig, direct, open en zonder voorbehoud.
Soms zijn de individuele gezichtspunten en motivaties duidelijk zichtbaar, soms moeten ze tussen de regels worden ontdekt. Wat wordt er gezegd en wat wordt er vooral niet gezegd. Het vermogen om het ongezonde en het daaruit voortvloeiende situationele gedrag waar te nemen – de volledige terughoudendheid van de eigen persoon of de geëngageerde vooruitgang van het project – creëert de voorwaarden om niet meer te denken als individu maar als team. Ik en jij wordt wij.